AboutPrivacyLogin/RegisterDeutsch

Lecture given by Heiko Leitz

OBJECT INFORMATION

Info

December 1 1989 - January 31 1990
Schwerin
Created By: Uwe-Michael Troppenz

License: Creative Commons License

Heiko Lietz (New Forum) and Uwe-M. Troppenz from "Bürgerinitiative Deutsche Einheit" (BDE) ("Citizens' Initiative for German Unity") at a lecture in Schwerin. The BDE is an initiative that emerged from the "International Society for Human Rights" (ISHR) which counted many GDR migrants among its members. The BDE was founded in Schleswig in January 1990 in order to support the opposition in the GDR on its path to reunification.

Depicts

civil rights movement, flower bouquet, man, two persons

Context

speech

People/Organizations

Lietz, Heiko, New Forum, Uwe-Michael Troppenz

Places

Schwerin

Related

Original Caption

"Der mecklenburgische Sprecher des Neuen Forums (später Bündnis 90) Heiko Lietz aus Güstrow war jahrelang von der Stasi drangsaliert worden. Der Einheitsgedanke war ihm zunächst eher fremd. Trotzdem war die Zusammenarbeit mit der BDE besonders eng. Mehrfach kam Lietz (der auf Vermittlung der BDE in Schleswig einen Verwandten 'wiederentdeckte') nach Schwerin, um dort über die Ereignisse in der DDR zu informieren. 'Bürgerbewegung und Politik' hieß sein Vortrag. Danach nahm er Büromaterial vom BDE-Vorsitzenden Uwe-M. Troppenz entgegen."